Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

The Tarantula Waltz | Support: Pär Hagström and Charlatans of Love

november 15 20:00 23:30


18-årsgräns
Insläpp: 19:00
På scen: ca 20:00


The Tarantula Waltz fick inspiration till att för första gången skriva på svenska när han drabbades av hjärtproblem och blev beroende av en sjukvård som går på knäna. 

Även annat spelade in. Som att han i sitt jobb som terapeut i olika förorter på nära håll såg utanförskap och fattigdom. Men också de 111 dagar han spenderade med ett av sina barn i skolan eftersom skolan inte hade råd att anställa den resurs hen hade rätt till.

Den 27 september släpps ”Till hälften människa…” och följs av en turné som har premiär på Skeppet GBG i Göteborg 15 november.

Lyssna på ”Till hälften människa…” (Release: 27/9)

Tidigt 2020, precis innan pandemin bröt ut, hade The Tarantula Waltz just släppt det kritikerhyllade albumet ”Kallocain” och mötts av fler bokningsförfrågningar än någonsin tidigare. Men efter att ha varit krasslig en tid vaknade Markus Svensson, som i princip är TTW, en natt genomsvettig med bröstsmärtor.

Det slutade med ambulanstransport i ilfart till sjukhus där läkarna så småningom kunde konstatera att han råkat ut för akut hjärtmuskelinflammation. 

”På sätt och vis ironiskt eftersom jag skrivit mycket om hälsoångest genom åren och oroat mig för döden”, säger Markus. ”Men jag har inte varit sjuk. Och nu plötsligt blev jag jättesjuk.”

Att musikkarriären bromsade in och fick stå åt sidan en tid var en sak, att återhämta sig och bli hel igen en annan. 

”Jag fick inspiration till att för första gången skriva på svenska när jag drabbades av hjärtproblem och var beroende av en sjukvård som går på knäna. Jag fick inspiration när jag i mitt jobb som terapeut började jobba i diverse förorter och på nära håll såg det utanförskap och den fattigdom som många föräldrar och barn är dömda till där. Och jag fick inspiration under de 111 dagar jag spenderade med ett av mina barn i skolan eftersom skolan inte hade råd att anställa den resurs hen hade rätt till.”

”Det var inget jag bestämde utan jag märkte att allt det där smög sig in i låtarna. Det politiska blev personligt. Och jag skrev inte längre uteslutande personligt, den här gången handlar en del låtar även om andra.”

”Jag har nog alltid velat skriva på svenska men det har konstigt nog inte känts naturligt”, fortsätter han. ”För några år sedan klickade det till och plötsligt var låtarna på svenska och det lät som jag. Jag har aldrig kunnat skriva låtar på beställning eller bestämma mig för att skriva en viss typ av låt, jag har alltid bara kunnat skriva om saker som berör mig på djupet.” 

Den 27 september släpper The Tarantula Waltz sitt sjätte album ”Till hälften människa…”, där han gästas av vännerna Markus Krunegård (i första singeln ”Till hälften människa, till hälften moderat”) och Amanda Bergman (i andra singeln ”Ingen så nära inpå”). Albumet är annars inspelat med samma band som på de två närmast föregående skivorna och vidareutvecklar soundet, inklusive det särpräglade groovet, därifrån.

Oavsett om han ägnat sig åt singer-songwriterliknande bekännelser, soulig rock eller soniskt experimentell motorik har The Tarantula Waltz musik alltid varit känslostark. På nya albumet är den inte sällan direkt ilsken. 

”Hade någon berättat för mig när jag var tonåring att vi idag skulle ha en främlingsfientlig regering som söndrade, förorenade, splittrade å sålde ut på detta sätt så hade jag haft svårt att tro på det.”

”I framtiden hoppas jag att vi kommer skämmas för vår samtid. Den här skivan är ett sätt för mig att kunna se mig själv i spegeln, att bli en av dom som åtminstone gjorde nåt.”

Turnédatum:
15/11 Göteborg, Skeppet GBG
5/12 Stockholm, Debaser
7/12 Lund, Mejeriet


Föreställ dig ett amerikanskt väckelsemöte i kollektiv hänryckning. Lägg där till ett av Sveriges just nu bästa live-band, lyrisk domedags-poesi och en frontfigur framslungandes extatiska besvärjelser som hämtade från 80-talets psykotiska TV-predikanter. Kören. Handklappet. Den ryckiga dansen. Där någonstans. Pär Hagström and Charlatans of Love är inte bara ett band – det är en upplevelse.

Med en självklar bröstklang som är ömsom raspig, ömsom silkeslen, känns det som att Pär Hagström aldrig kunde vara något annat än gospelsångare. Han anammar genrens traditioner genom texter om djävulen, bibliska figurer och vår tids armageddon med charm och finess.

Ibland behöver man resa bort för att hitta hem. Från en uppväxt i frikyrkan hemma i Huskvarna som ung reste Pär med svettiga turnébussar, pendlade till regelbundna jobb på tyska teaterinstitutioner och spenderande tid i USA både på scen och senast 2023 med kompositioner till San Francisco-baletten. Via dödsmetall, 70-talshårdrock, teatermusik och experimentell 80-tals-artrock har resan nu slutat där allt en gång började. Till slut har han upptäckt något han ständigt har sökt efter, och som egentligen fanns där hela tiden – gospeln, visserligen med en rejäl twist. Cirkeln är sluten, och Pär Hagström har kommit hem igen. Åtminstone tillfälligt.

Det nya albumet THE END AGAIN spelades in och mixades i Skeppet GBG’s studio i gamla Sjömanskyrkan, Göteborg under huset och vintern 2023/2024. Med på albumet är delar av Tensta Gospel – en av Sveriges mest prominenta gospelkörer. Albumet har tagits emot över all förväntan och har redan efter några få månader placerats på en mängd playlists, använts i podcasts och vloggar. THE END AGAIN är ett album som verkligen sticker ut i musiklandskapet sommaren 2024.